LARINGITA ACUTĂ

noiembrie 19, 2019 by admin
laringita-acuta.jpg

Este o inflamație acută a mucoasei și submucoasei laringelui, de cauză virală sau bacteriană, care se asociază în formele severe cu detreasă sau insuficiență respiratorie.

Laringele, denumit și caseta vocală, cuprinde corzile vocale. Acestea sunt vitale pentru procesele de respirație, înghițire și vorbire. Corzile vocale sunt două mici falduri ale membranei mucoase care acoperă cartilajul și mușchiul care vibrează pentru a produce sunet.

Infecția virală produce inflamație la nivelul corzilor vocale, care va determina îngroșarea acestora.

Ingroșarea corzilor vocale provoacă denaturarea sunetelor produse de aerul care trece peste ele, drept urmare vocea va deveni răgușită (disfonia), iar în unele cazuri de laringită va deveni aproape nedetectabilă (afonia).

Forme de laringita:

• laringita acută simplă, de cauză virală (tuse lătrătoare, disfonie, fără tiraj sau dispnee);
  • laringita striduloasă – spasmodică, de cauză virală (debut inițial ca o infecție de căi respiratorii superioare, evoluție în afebrilitate, debutul detresei respiatorii este brusc, nocturn, cu stridor și tiraj superior, iar evoluția detresei este rapid remisivă, sunt posibile recidive);
  • laringita edematoasă subglotică/crup, de cauză virală (cu stare generala relativ bună, tuse lătrătoare, disfonie, stridor insipirator, evoluția durează între 4 si 7 zile, detresa se amplifică și regresează progresiv, în decurs de zile);
  • epiglotita, cauză bacteriană – H. influenzae B (debut acut cu febră, odinofagie, detresă respiratorie, stare toxică, poziție de confort respirator, voce slabă și estompată, stridor moderat/absent, cavitate bucală deschisă, limba proiectată anterior, și aloree).

La copil, epiglotita reprezintă cea mai frecventă cauză infecțioasă de obstrucție a căilor aeriene superioare.

Factori de risc

• Existența anterioară a unei infecții de căi respiratorii superioare, bronșite sau sinuzite;
  • Expunerea la substanțe iritante, cum ar fi fumul de țigară sau substanțele chimice;
  • Vorbitul prea mult, prea tare, cântatul sau țipătul

Varsta de maxima frecventa este intre 6 luni si 3 ani. Circa 80% din cazuri apar sub 5 ani iar frecventa lor este mai mare in anotimpul rece.

Manifestări clinice

• Disfonie (răgușeală) care poate evolua până la afonie (pierderea totală a vocii)
  • Tuse laringiană/lătratoare
  • Febra, disfagie

Solicitați asistență medicală imediată dacă copilul prezintă dificultăți de respiratie, respirație zgomotoasă, somnolență alternată cu perioade de agitație, febră peste 39.4⁰ Celsius sau deglutiție imposibilă și deshidratare.

Aceste simptome pot indica o epiglotită. Aceasta este inflamația țesutului care înconjoară traheea, iar afecțiunea poate pune viața în pericol în anumite cazuri.

Complicații

Suprainfectarea bacteriană a unei laringite de cauza virală sau diseminarea infecției în alte zone ale tractului respirator.

Prevenirea iritației și inflamației mucoasei laringiene prin:

• Evitarea expunerii la fumul de tigară
  • Consumul crescut de lichide
  • Alimentație corespunzătoare vârstei, bogată în alimente cu conținut crescut de vitamin A, E si C
  • Spălarea frecventă a mâinilor, astfel prevenind infecțiile respiratorii
  • Evitarea zonelor aglomerate
  • Evitarea contacului cu persoanele bolnave
  • Aerisirea frecventa a incaperilor
  • Alaptarea exclusiva pana la varsta de 6 luni

Tratamentul este in funcție de severitatea bolii, majoritatea copiilor putând fi îngrijiți la domiciliu, dar există și forme severe de boală, care necesită internare in spital.

Pentru stabilirea unei conduite terapeutice corecte se recomandă consult medical.

Măsuri generale de tratament ale laringitei acute sunt:

• atmosfera umedă;
  • hidratare prin aport suplimentar de lichide;
  • linistirea anturajului (anxietatea copilului genereaza atmosfera de panica in familie);
  • in cazul laringitei acute striduloase se evită contactul cu aerul rece (deschiderea geamului in sezonul rece
  • poate amplifica spasmul laringian);
  • in laringita acuta simpla NU sunt necesare antibioticoterapia sau corticoterapia.