Principii de creştere şi educare

octombrie 24, 2018 by admin

Principii de creştere şi educare: despre încurajare și recompense

(material Rudolf Dreikurs, Cum să crești copii fericiți)

1. Încurajarea este foarte importantă, iar în lipsa ei pot apărea comportamente nedorite. Un copil descurajat, va fi un copil ce va fi catalogat ca fiind „rău”. De foarte multe ori, în nenumărate feluri, adulţii îi privesc pe copii ca fiind inferiori, nepricepuţi sau le arată că ei nu pot, că nu sunt capabili. Şi cu toate acestea ei totuşi încearcă să-şi găsească locul şi să dovedească că pot. Este foarte important ca atunci când un copil nu reuşeşte să facă ceva sau greşeşte cu ceva, adultul să nu pună accentul pe cât de nepriceput sau incapabil este copilul, ci pe faptul că în momentul respectiv el nu a reuşit să facă ceva sau nu i-a ieşit, iar data viitoare va reuşi mult mai bine. Deci, ideea este de a nu pune accentul pe copil, ci pe fapta lui, pe acţiunea lui.
Un aspect de luat în seamă atunci când ne dorim să încurajăm copilul este faptul că orice minimalizare a acţiunilor lui, umilirea sau supraprotecţia reprezintă semne clare de descurajare. Faptul că unui copil îi reuşeşte ceva, acest lucru poate fi o sursă de mândrie pentru el şi părinţi. A-l supraproteja pentru că „este prea mic” sau „este bolnav” sau „lasă că tu nu poţi, face mama” , înseamnă a-l descuraja şi a-l face să-şi piardă încrederea în sine. Iar dacă copilul se subevaluează şi-şi pierde încrederea în propriile capacităţi, el va încerca, totuşi, să-şi găsească un loc prin comportamente inutile şi provocatoare.
Copiii au un curaj nativ, pe care adulţii îl pot menţine sau îl pot elimina prin anxietaţile şi temerile lor. De exemplu, unui copil i se pare interesant să se dea pe un tobogan foarte mare, dar dacă părinţii lui îi vor repeta că e periculos şi-i vor interzice de fiecare dată să încerce, copilul va fi descurajat şi nu va mai încerca. Ideea este ca adultul să acompanieze copilul în încercările lui, să-i fie aproape pentru orice s-ar putea întâmpla, dar nu să-l oprească din a încerca provocări diverse. Copiii au nevoie de spaţiu în care să-şi testeze abilitatea de a se descurca în situaţii periculoase, iar încurajarea părinţilor îi va ajuta să-şi cunoască adevăratele limite şi abilităţi.

2. Evitarea pedepsei şi a recompensei

A evita pedeapsa, dar şi recompensa, poate fi destul de confuzant pentru părinţi. Şi asta pentru că, în general, de când se ştiu, adulţii au avut în permanenţă contact cu aceste metode de educare. Pedeapsa şi recompensa au o mare legătura cu autoritatea. Autoritatea este cea care decide când, cum şi pentru ce un copil primeşte o pedeapsă sau o recompensă, în funcţie de merit. Iar a fi autoritari faţă de copii, înseamnă a ne simţi şi poziţiona ca superiori în faţa copiilor. Ceea ce este o eroare, pentru că un sistem educaţional adecvat va promova întotdeauna egalitatea între părinţi şi copil şi nu diferenţa de putere.
Încercarea adulţilor de a-şi impune dorinţele asupra copilului este inutilă. Pedepsele nu aduc supunere de lungă durată, iar recompensele nu aduc cooperare permanentă. Folosirea pedepsei doar îl ajută pe copil să-şi dezvolte o putere de rezistenţă şi de frustrare. Pedeapsa sau ameninţarea de genul „daca nu mă asculţi, vei păţi aia”, trebuie să fie înlocuită cu respect reciproc şi cooperare. Copiii au nevoie de ghidarea părinţilor, ei trebuie să fie lideri şi copiii vor accepta acest rol doar dacă sunt trataţi ca fiinţe egale, cu drepturi egale. Părinţii pot învăţa să folosească metode eficiente pentru a stimula copilul să se conformeze cerinţelor. Se poate crea o atmosferă de respect reciproc de sine şi consideraţie, copilul poate învăţa cum să trăiască confortabil şi fericit cu ceilalţi. Pentru a face asta, nu este necesar ca adulţii să-şi exercite puterea asupra copilului, pentru că puterea incită la revoltă.
De cele mai multe ori, atunci când părinţii încearcă să-şi exercite puterea asupra copilului, înseamnă că ei, ca adulţi, devin frustraţi de faptul că nu-l pot controla pe cel mic. Astfel, o reacţie agresivă din partea părintelui va fi doar o descărcare a tensiunii acestuia şi va avea mai puţin un rol educativ asupra copilului.
Sistemul de a oferi răsplată copilului pentru comportamentul său bun este la fel de dăunător ca şi cel al pedepsei. Şi asta pentru că numai în situaţii de inegalitate, de relaţie superior-inferior, cel mai puternic oferă o recompensă celui supus pentru că a făcut ceva bun sau i-a îndeplinit ordinele. Într-un sistem de respect reciproc şi egalitate, lucrurile se fac pentru a crea armonie între cei doi sau pentru a-i face plăcere pur și simplu şi nu pentru a primi ceva în schimb sau a evita o sancţiune. Mai mult decât atât, în acest sistem al recompensei, copiii vor creşte cu ideea că în schimbul a ceea ce li se cere să facă, ei trebuie să primească ceva. Astfel, vor continua să se aştepte la beneficii de fiecare dată când se aleg cu ceva, iar când beneficiile nu vor fi pe măsura dorinţei lor ei vor înceta să se mai implice.
Copiii nu au nevoie de „mită” pentru a fi buni şi cooperanţi. Comportamentul bun din partea copilului se naşte din dorinţa lui de a aparţine, de a contribui şi de a coopera.

3. Folosirea consecinţelor naturale şi logice
4. Fii ferm fără a domina
5. Respectă copilul
6. Introdu respectul pentru ordine
7. Introdu respectul pentru drepturile altora
8. Elimină critica şi minimalizează greşelile
9. Menţine rutina
10. Cooperează
11. Evită acordarea atenţiei necuvenite
12. Nu intra în luptă de putere
13. Retrage-te din conflict
14. Acţionează
15. Ai curajul de a spune NU
16. Nu vâna muşte
17. Evită primul impuls
18. Abţine-te în a supraproteja
19. Stimulează independenţa
20. Nu te certa
21. Nu te lăsa impresionat de frici
22. Vezi-ţi de treaba ta
23. Să nu-ţi fie milă
24. Fă cereri rezonabile şi rare
25. Fă ce spui, fii consecvent
26. Pune totul în aceeaşi barcă
27. Ascultă!
28. Ai grijă la tonul vocii tale
29. Ia-o uşor
30. Redu obiceiurile proaste
31. Distraţi-vă împreună
32. Vorbeşte cu el, nu lui
33. Fă consiliu de familie

Laura Jacan
psihoterapeut

Copyright © Toate drepturile rezervate | Implementat de Soft Build